معرفی دفتر زنان |
سازمان بهزيستي كشور در راستاي تحقق بخشي ازاهداف عاليه نظام جمهوري اسلامي جهت برپايي عدالت اجتماعي، برقراري رفاه اجتماعي و پاسداري از كيان خانواده به عنوان بنيادي ترين و اصلي ترين نهاد جامعه يعني خانواده و فراهم نمودن زمينه هاي استقلال و خودكفايي اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، آموزشي و تربيتي و در نهايت بازتواني و توانمند سازي خانواده هاي نيازمند شكل گرفته است از آنجا كه داشتن تمدن و فرهنگ و جامعه پويا و سازنده در گرو ايجاد ساختار خانواده پويا و بالنده است.
زنان نقش مهم و بسزايي در خانواده و بويژه در خانواده هايي كه زنان به هر علتي سرپرست خانوار هستند، را دارند به منظور به حداقل رساندن مشكلات و مسائل قشرهاي محروم ضروري است.خدمات خاصي به اين قشر رسانده شود كه در همين راستا امور زنان و خانواده اجراي طرح هاي زير را به عهده دارد:
1- طرح بازتواني و قادر سازي خانواده هاي نيازمند و بي سرپرست. 2- ارائه خدمات اجتماعي به خدمت گيرندگان تحت پوشش. 3- اجراي طرح گروههاي هميار زنان خود سرپرست. 4- آموزشهاي فني و حرفه اي مبتني بر امكانات جامعه. 5- پرداخت كمك هزينه تحصيلي به دانشجويان عضو خانواده هاي تحت حمايت. 6- اجراي طرح اسكان موقت و حمايت اجتماعي از زنان فاقد سرپناه. 7-پرداخت وام خود اشتغالي از محل تبصره هاي مصوب. 8- اجراي طرح بهبود تغذيه و توزيع مواد غذايي مناسب در خانواده تحت حمايت. 9- ساماندهي موسسات خيريه و غير دولتي جهت اجراي اهداف و برنامه سازمان بهزيستي. 10- تامين بيمه خدمات درماني خانواده هاي تحت پوشش. 11- سواد آموزي اعضاي خانواده خدمت گيرنده. 12- توزيع شيرخشك به فرزندان خانواده هاي نيازمند. 13- ارائه خدمات اجتماعي به چند قلوها. 14- پرداخت شهريه دانشجويان خانواده هاي تحت پوشش. 15- صدور موافقت اصولي و پروانه فعاليت كلينيك مددكاري اجتماعي. 16- پرداخت وديعه مسكن. 17- پرداخت حق بيمه اجتماعي زنان سرپرست خانوار روستايي و عشاير. 18- طرح كمك به ازدواج زنان سرپرست خانوار و دختران خود سرپرست. 19- توانمند سازي مددجويان قابل بازتوان از طريق كلينيك هاي مددكاري. 21- گسترش خدمات اجتماعي توسط كلينيك هاي مددكاري با اولويت مناطق محروم. 22- اجراي طرح خدمات مالي خرد.
1- درآمد ماهيانه خانواده ها از 40% حداقل دستمزد قانون استخدام كشوري كمتر ياشد. 2- ايراني بوده يا تابعيت جمهوري اسلامي ايران را داشته باشند: اتباع خارجي داراي مجوز رسمي اقامت يا گواهينامه معتبر از مراجع ذيصلاح مي توانند از مزاياي مندرج در آن برخوردار گردند. 3- از مستمري بازنشستگي، از كار افتادگي و بازماندگان ساير موسسات يا قوانين حمايتي ديگر برخوردار نباشند. 4- اشتغال پايدار آنها در زمان مراجعه و بررسي مقدور نباشد. 5- فرزندان پسر تا رسيدن به 18 سال و فرزندان دختر تا زمان ازدواج تحت پوشش قرار مي گيرند. 6- 3 سال سابقه سكونت متوالي در همان شهر داشته باشند. 7- نظر مددكار اجتماعي مبني بر احراز شرايط عمومي. 8- تاييد از كار افتادگي سرپرست خانوار از طريق پزشك معتمد سازمان. 9- ارائه گواهي فوت – طلاق نامه – يا مداركمعتبر از مراجع قضايي دال بر متواري بودن همسر.
1- ارائه درخواست اوليه توسط متقاضي به بهزيستي استان تهران، بهزيستي شهرستان و يا يكي از واحدهاي تحت پوشش. 2- معرفي متقاضي به يكي از مجتمع هاي بهزيستي شهرستانهاي استان. 3- بازديد منزل و ارائه گزارش مددكاري توسط مددكار اجتماعي. 4- در صورت تاييد مددكار اجتماعي و دارا بودن شرايط ارائه مدارك لازم جهت تشكيل پرونده.
1- درخواست متقاضي. 2- گزارشات مربوط به مصاحبه و استعلام از موسسات و انجمن ها و ساير منابع. 3- تصوير شناسنامه متقاضي و اعضاي خانواده وي. 4- گواهي تحصيلي فرزندان. 5- اخذ مدارك معتبر از قبيل اجاره نامه و ... دال بر سكونت متقاضي. 6- اخذ مدارك مستند دال بر فوت سرپرست (در صورت فوت سرپرست). 7- مدارك قانوني دال بر مفقود الاثر بودن يا متواري شدن سرپرست خانواده. 8- اخذ گواهي از كار افتادگي (به ميزان حداقل 50%) با ذكر مدت آن. 9- ارائه گواهي مبني بر زندان بودن سرپرست. 10- ارائه گواهي از مركز بازپروري مراكز درمان سرپايي معتادين مبني بر گذراندن دوران بازپروري. 11- ارائه گواهي معتبر مبني بر انجام خدمت سربازي سرپرست. 12- ارائه تصوير حكم دادگاه يا ارائه مدركي دال بر جاري شدن صيغه طلاق و حضانت كودكان توسط مادر و عدم توانايي پدر در پرداخت نفقه. 13- اخذ مدرك كتبي دال بر عدم دريافت مستمري از كميته امداد و ساير موسسات حمايتي.
در مدت 1 ماه پرونده تشكيل و در كميته بهزيستي شهرستان مطرح ميگردد. |